Wednesday, March 23, 2011

Monolog 5 : Azam istiqamah!.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Firman Allah, bermaksud:
"Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut dengan bala bencana yang membinasakan, maka mereka pun berputus asa dari mendapat sebarang pertolongan". (Al-Quran Surah Al-An’aam 6 : ayat 44)



Mengenangkan janji dan amaran Allah itu, aku jadi terkesima dan terkedu!. TAKUT sebenarnya!.

Merenung jauh ke dasar diri, yang ketika, saat dan masa ini, di uji Allah dengan ujian SUKAR, maka itu, aku terasa sering hampir dengan Allah, terasa sering diperhati oleh Allah, serasa seakan sering ditarbiyah Malaikat melalui ayat-ayat Al-Quranul Karim milik Allah!.


Tetapi... sungguh! Ayat tersebut benar-benar menjadi tamparan besar untukku... BIMBANG!. Bimbang jika Allah menarik ujian "SUSAH" ini dan menggantikannya dengan ujian "SENANG" atau lebih-lebih lagi UJIAN MEWAH.

Aku bertanya diri.. jika ujian itu HADIR KELAK:

~ ADAKAH AKU MAMPU TERUSAN BERISTIQAMAH DENGAN APA YANG AKU PERLAKUKAN KETIKA INI, MALAH MENJADI LEBIH BAIK DARI HARI INI... MAMPUKAH AKU MENERUSKAN AZAMKU KEPADA DIRIKU YANG DISAKSIKAN ALLAH SERTA DICATAT DEK MALAIKATNYA, BAHAWASANYA AKU MENGINGINKAN UNTUK MENJALANI KEHIDUPAN YANG ZUHUD SEPERTI YANG AKU CATITKAN DI LEMBARAN KERTAS JANJIKU YANG KU SEMAT DI JIWA?~

BENAR AKU BIMBANG!..

Bimbang aku LALAI dan LEKA.. serta LUPA...

"Wahai Dzat yang Maha Sempurna.. Wahai Tuhanku yang menguasai seluruh jagat raya.. Wahai Allah yang Maha Agung... Aku hamba-Mu wahai Tuhanku.. yang mengharap ehsan dan belas-Mu, setiap saat, setiap masa dan setiap ketika. Ujian-Mu ini ku tempuh dengan redha. Tolong Ya Allah.. tolong perhatikan aku setiap saat dan masa. Tolong jangan biarkan aku tergelincir dari orbit islam-Mu yang mulia ini. Terimalah hamba-Mu ini. Redhailah kami Ya Waaliy. Janganlah Kau bolak-balikkan hati kami setelah Kau luruskannya wahai Ya Khaliq, Yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani. Wahai Rabb yang Agung, Yang Maha Menerima Taubat. Lindungi diri kami, iman kami dan perjalanan kehidupan kami dunia dan akhirat. Berkati kami. Izinkan kami mendapat syafaat Rasul Junjungan kami Nabi Muhammad Sallallahu 'Alahi Wassalam di sana kelak. Mohon perkenankan doaku Allah.. Ameen".




Hasbi Rabbi Jalallah.. Maafiqalbi qairullah.. Nur Muhammad Sallallah.. Nur Muhammad Sallallah.. Laa illaa haillallah.
~Cukuplah Tuhan bagiku, Allah Maha Agung. Tiada di dalam hatiku, kecuali Allah. Cahaya Muhammad, selamat atasnya. Tiada Tuhan melainkan Allah~


.