Tuesday, March 8, 2011

Dialog 2 : Kembalikan!.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Selepas perjumpaan dengan rakan-niaga, abang rehat di ruang tamu atas. Dengan wajah agak kelat dan pekat, terbit cerita perbualan dia dan rakan-niaganya.. Aku seperti biasa, menjadi pendengar setia..

Abang : Leen.

Aku: Ya.

Abang: Abang nak tanya Leen sesuatu nih.

Aku: Apa dia.

Abang : Leen rasa macam mana?. Kata-kata kawan abang tadi, buatkan abang terfikir, betul ka apa yang abang buat ni?. Atau Leen sebenarnya ada pandangan atau Leen ada nak cakap yang memang apa yang kawan abang cakap tu ada betulnya.

Aku: (menarik nafas panjang.. berkira-kira dengan ayat yang hendak dituturkan!). Apa pandangan Leen eh?. Abang nak pendapat yang macam mana? (aku senyum je.. hihihi)

Abang : Iya lah, apa-apa yang Leen rasa la.

Aku: Sebenarnya kan abang.. Salah soalan abang tu!.

Abang : Maksud Leen?

Aku: Sekarang ni, abang keliru. Abang confuse dengan diri abang dan dengan keputusan abang. Abang tak boleh tanya Leen, sebab bukan Leen penentu kehidupan abang.

(berpaling dari mengadap wajahnya – cuba menyeka gugup dan sebak – aku mesti kuat di saat suami hampir goyah!...)

Aku: Kalau abang tanya Leen, jawapan leen mungkin bias, berat sebelah. Leen mungkin akan suruh abang pilih mengikut kehendak dan citarasa Leen, sedangkan apa yang Leen hendakkan itu mungkin bukannya yang terbaik untuk abang, juga mungkin bukan yang terbaik untuk kehidupan kita, untuk masa depan kita juga tidak untuk kebaikan dalam agama pada diri kita. Mungkin juga, jalan yang Leen nak abang lalui itu tidak akan memberi manfaat kepada Abang atau kepada kita semua, hanya kepada Leen sahaja. Segalanya mungkin.

Abang : Habis tu?. Apa yang abang nak buat sekarang?.

(jelas kegusaran, kesedihan, kelelahan, kesangsian serta kebingungan merajai jiwanya, sehingga terbit di alur mata dan birai bibirnya..)

Aku: Abang. Kembalikan kepada Allah. Kembalikan semua rasa, semua resah, semua gundah, semuanya... kepada Allah. Sungguh!. Kembalikan semula kepada Allah. Bukan kepada Leen yang patut abang tanya, bukan juga kepada diri abang atau kepada sesiapa. Tanya kepada Yang Maha Agung, Maha Pencipta.. Yang Mengetahui serta Maha Sempurna. Tanya pada Allah. Dia takkan mengecewakan kita.

Abang : (diam).

Aku: Leen tahu abang confuse. Itu tandanya Allah dekat dengan abang. Kita kan yakin Allah itu sentiasa bersama kita. DIA dekat, malah lebih dekat dari urat nadi kita sendiri. Bukankah?. Leen sendiri jauh dari abang.. jarak 2 bangku kedudukan kita.. Maka, siapa yang lebih hampir???..

Abang : (diam lagi)

Aku: Abang jangan serabutkan kepala abang untukmencari jawapan. Sekarang ni, apa ada dalam fikiran abang?. Apa yang abang fikir abang nak buat? Apa pilihan yang abang ada?.

Abang : (ingin menjawab)

Aku: Nanti. Jangan bagitau Leen. Leen taknak tahu. Sebab itu mungkin akan mempengaruhi keputusan abang.. kekalau abang bagitau Leen tapi Leen mungkin tak setuju atau setuju.

Abang : Habis tu?

Aku : (tersenyum).. Macam ni bang.. (aku menarik nafas, menyusun ayat agar tidak ada yang terasa hati..)

Aku : Lepas isyak ni, abang berkhalwatlah dalam bilik tu.. rasai kehadiran Allah serta malaikat-malaikat-Nya. Kenangi Rasulullah yang merindui kita saban ketika. Rasakan dengan jiwa. Abang buatlah solat sunat taubat 2 rakaat, solat sunat hajat 2 rakaat, solat sunat istikharah 2 rakaat. Buat dengan sungguh-sungguh. Hayati setiap makna perkatan demi perkataan, ayat demi ayat terutamanya surah Al-Fatihah tu. Dan mohonlah petunjuk dan hidayah Allah. DIA memang menunggu kita untuk berdoa kepada-Nya kan?!. Maka itu, sujudlah dan minta lah pada Allah. Abang akan dapat jawapannya, tidak esok, lusa, takpun, bila-bila yang DIA akan bagi nanti..

Aku : Abang ingat tak ceramah Ustaz tu?. Katanya, kalau Allah tak bagi jawapan pada kita, bukan sebab DIA tak jawab pertanyaan kita, tapi sebab DIA nak bagi yang lebih baik untuk kita atau paling tidak, DIA simpan untuk bekalan akhirat kita.

(perlahan aku turun membawa anak-anak ke bawah... membiarkan suami menenangkan mindanya yang berserabut, jiwanya yang bercelaru...)

Allah, kami bersyukur dengan ujian-Mu.. kami tahu ENGKAU sayangkan kami.. ENGKAU perhatikan kami.. dan ENGKAU menanti doa kami..

Terima kasih Allah..

AKU SAYANG ALLAH...
AKU RINDU ALLAH...
AKU CINTA ALLAH..

Allahummassoli a'la Muhammad Wa'ala alihii wasahbihii ajma'iin.


Rabbi ad qilni mudqala sidqi.. wa aqh rijni muqhraja sidqhi.. waj’alli minlladu(n)ka sultthonan nasyyiira...

"Oh Tuhanku, masukkanlah aku daripada pintu kebenaran, dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga, dan kurniakanlah bagiku daripada-Mu seorang penolong".