Wednesday, March 16, 2011

Anak-anakku 1 : Kisah GPS

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Situasi ~ Dalam kereta.
Penumpang ~ Abah, Ibu dan Anak
Destinasi ~ tempat yang biasa di tuju.
GPS ~ Penunjuk arah yang di ‘ON’kan!.


Anak : Abah, kita nak pergi rumah maklong kan?.

Abah : Iya lah.

Anak : Habis tu, kenapa abah pasang GPS?. Takkan abah tak tahu jalan rumah maklong?.

Abah : Saja je.

Ibu : (nak perabih bateri je tau! – merungut dalam hati, namun berdiam diri).

...........

Anak : Eh, abah nak ke mana?. Dia cakap ’go straight’, tapi kenapa abah ’kona’ sini?.

Abah : Abah tahu ’short cut’, dia bawak tu jalan jauh (highway).

Anak : oooo

Ibu : (dah tu, nape yang nak pasang? – merungut dalam hati, tapi masih diam).

.............

Anak : Eh, dia ’suruh’ masuk lorong tu la abah?. Biar betul?. Ada jalan ke? Masuk nak abah?.

Abah : Malaslah. Nanti entah ke mana-mana di bawaknya.

Ibu : hempphh.. (baik OFF je GPS ni, kalau dah tahu taknak pakai – merungut dan mula merengus)

.............

Anak : Eh, abah. Dia suruh ikut lorong ni pulak la. Sama macam lorong tadi jugak.

Abah : Taknaklah. Mustahil ada jalan kat lorong belakang tu.

Ibu : Try je la, mana tahu ada jalan yang kita tak tahu. Dah tu apa guna pakai GPS kalau taknak ikut (ada sedikit macam nak pulang paku buah keras).

Abah : (menurut walau nampak macam bengkeng je..)

Anak : Eh eh.. betul betul short cut la Ibu.. tak payah lalu traffik light banyak-banyak depan kat sana tu. Dah pun sampai. Pergh... terror la.

Ibu : Hah. Dah memang GPS ni di’set’kan untuk cari jalan mudah. Kita (yang sengaja ditekankan) yang sengaja nak cari jalan susah. Yakin sangat dengan ’jalan’ yang kita tahu, tapi rupanya ada jalan lain yang lagi bagus. Kalau dah tahu bagus, tak payah pakai GPS nih!.

Anak : Iya lah Ibu. Dah pun sampai. Best la guna GPS nih.

....................

Ibu: Maka itu, ini yang Ibu hendak sampaikan wahai anakku.

Mudahkan ada GPS?. Begitulah hidup kita.

Perjalanan hidup kita seumpama laluan ke destinasi yang kita hendak pergi. Kita tahu arahnya, kita tahu mana jalan jauh dan jalan dekat. Kita tahu lorong betul dan lorong salah.

Sebaik dilahirkan dan dianugerahkan akal yang mampu berfikir, kita yakin bahawa matlamat akhir kita adalah SYURGA ALLAH.

Tapi, dek kerana terasa 'pandai' dengan secalit ilmu yang kita ada, kita redah setiap lorong dan arah, yang adakalanya membawa kita ke jalan yang salah. Tetapi, TETAP!, Allah itu Maha Pengasih, masih ditunjukkan kita jalan yang membolehkan kita sampai ke destinasi yang kita inginkan. Masih lagi diberi hidayah dan peluang untuk kita bertaubat dan kembali ke jalan yang benar, yakni jalan yang Allah redhai. Dengan TAUBAT! dan KEMBALI KE PANGKAL JALAN!.

Namun, adakalanya apabila hidayah itu datang, tetap kita seakan meragui malah ada yang menolaknya. Maka itu, kena pandai buat pilihan. Pilih kawan atau orang yang mendorongmu ke arah kebaikan, bukan ke arah kesesatan. Belajar semula. Bertanya pada yang benar-benar tahu!.

Rumah maklong itu ibu ibaratkan sebagai Jalan Kebenaran (Syurga Allah), bermaksud, kita tahu destinasi, ke mana hala tuju kita.

GPS itu ibu ibaratkan sebagai Al-Quranul Karim dan Sunnah Rasulullah ~ panduan kita yang segalanya telah tercatat di dalamnya. Adakalanya kita rasa TAK PERLU kerana kita telah ada ILMU itu, tetapi, ketahuilah anak-anakku, ilmu kita TAKKAN PERNAH CUKUP. Jangan jemu kembali merujuk Al-Quran dan Sunnah Rasulullah serta berguru dengan yang berilmu!.

Justeru itu, jika kita rasa kita sudah cukup bagus, jawapannya TIDAK wahai anakku.
Kita tidak pernah akan bagus. Dan kita tidak pernah akan sempurna. Sebab itu fitrah manusia. Maka itu kita dijadikan Allah sebagai manusia, makhluk yang cukup istimewa ciptaan-Nya.

Gambaran sikap abah ~ itulah kita semua wahai anak-anakku. Memang fitrah manusia, kita ini perasan pandai, perasan bagus, adakalanya kita terlalu taksub dan takbur dengan ilmu yang kita ada sehingga kita tidak merasakan bahawa ada ilmu lain yang lebih baik daripada ilmu pengetahuan kita.

Melencong dari arah yang ditetapkan ~ itu juga fitrah kita. Yang sering terpesong jalan hidup, yang sering kecundang dalam melalui perjalanan hidup yang panjang. Maka, kembalilah kepada kebenaran. Kepada jalan Allah dengan merujuk kembali Al-Quran dan Hadith Rasulullah.

Gambaran sikap anak ~ itu adalah dirimu anakku. Yang masih nai’ve dan mentah. Yang tidak tahu apa yang betul dan yang salah. Yang menjadikan kami, ibu bapamu sebagai panduan dan rujukan. Tetapi, ketahuilah anak-anakku, jika keliru dengan tunjuk ajar atau pegangan yang bertentangan dengan pengetahuanmu, kembali kepada Al-Quran dan Al-Hadith.

Gambaran watak ibu ~ ibu itu adalah manusia yang sentiasa inginkan anaknya dalam keadaan baik, menjalani kehidupan yang baik dan mendapat pengakhiran yang baik. Meskipun adakalanya ibu juga salah, ibu juga tidak sempurna anakku. Ada nanti kau akan temui, insan-insan yang amat mengambil berat akan dirimu, yang mahu kau mengikuti jalan yang betul dan yang inginkan kebaikan kepada dirimu, meskipun kau mungkin akan terasa hati dengan cara, gaya dan tegurannya. Ikutilah, yang memberi manfaat dan yang menegurmu untuk kau beramal maaruf dan menolak kemungkaran!.

Ingat anakku, adakalanya yang pahit itulah penawar, yang manis itulah racun. Kebahagiaan abadi adalah denganmengikat janjimu di jalan Allah. Mengikat hatimu sebagai pencinta Allah, penyanjung Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam.

Jangan mudah menilai dan membuat keputusan berdasarkan mata.. tetapi rujuk kembali kepada pegangan yang kita percayai dan mohon terus kepada Allah Subha nahu Wata’ala.. sesungguhnya Allah sahaja sebenar-benar tempat mengadu dan meminta pertolongan.

Dan.. sekiranya kalian benar-benar 'tahu' menggunakan GPS itu, kalian akan tahu betapa mudahnya menempuh perjalanan kehidupan.. meskipun ia berliku dan bercabang arah.

Kembali kepada YANG SATU.. kembali kepada Allah.. kembali kepada rujukan utama yakni Al-Quran dan hadith. Cari ilmu yang benar!.

Ikuti lorong kehidupan yang betul berasaskan syariat islam sebagai jalan hidup!. Ibu sentiasa doakan yang terbaik untuk kalian.. wahai anak-anak Ibu!.



Ibu sangat berharap agar kalian mengerti dan mengambil iktibar daripadanya!.





"Ya Allah. Cukupkanlah aku dengan rezekimu yang halal (sehingga aku terhindar) daripada yang haram. Kayakanlah aku dengan anugerah-Mu (sehingga aku tidak minta) kepada selain Engkau" (Riwayat Al-Tarmizi).

Innalillahi wainna illaihi raajii'uun.



.