Thursday, March 3, 2011

Cereka Kanak-Kanak 1 : Anak Merbah yang Degil.

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Di dalam sebuah hutan rimba di hujung Kampung Setia, tinggal pelbagai jenis binatang di antaranya gajah, rusa, harimau, kancil, juga unggas-unggas. Terdapat juga pelbagai specis burung yang menarik. Ada burung merpati, burung merak, burung merbah, burung kelicap, burung pungguk, burung kenari, burung gagak dan banyak lagi.

Pada suatu pagi terdapat sekawan burung merbah sedang terbang mencari makanan. Mereka kemudiannya hinggap di pohon rang-rang sambil menikmati buah-buah rang-rang yang masak ranum.

Dalam pada mereka asyik menikmati buah rang-rang yang enak, seekor anak merbah bersuara, “Hey kawan-kawan, hampir setiap hari kita makan buah rang-rang ini. Tidakkah kalian rasa bosan dan ingin merasa makanan lain pula?”

Terkejut dengan pertanyaan itu, seekor merbah dewasa berkata, “Hai anak merbah, apakah yang kamu maksudkan?’.

Anak merbah menjawab, “Saya teringin hendak merasa makanan lain pula. Saya dengar ada sekawan burung gagak menceritakan bahawa mereka begitu gembira dapat memakan banyak gandum dan beras yang terdapat di kampung di luar sana itu. "

Mendengar perkataan anak merbah itu, si merbah dewasa sangat terkejut dan berkata, “Wahai anak merbah, jangan sesekali engkau berkeinginan untuk keluar daripada hutan ini. Sedangkan di dalam hutan ini lagikan kita kurang selamat dengan kehadiran pemburu, inikan pula engkau hendak keluar ke kampung yang lebih besar bahayanya daripada di dalam hutan ini”.

Anak merbah menjawab, “Tidak ada apa yang perlu ditakutkan. Saya lihat burung-burung gagak itu pergi dan pulang dengan selamatnya dan bahagia sekali. Jika mereka berjaya mengapa pulak kita tidak boleh?, Burung-burung gagak itu tidak pernah takut untuk keluar daripada hutan ini. Malah ada yang tinggal di kampung itu dengan bebas dan bahagia’, tukas si kecil itu.

Bersuara pula ibu si merbah kecil itu, “Jangan samakan kita dengan gagak. Gagak tidak disukai oleh manusia kerana isi mereka tidak boleh dimakan dan mereka tidak mempunyai kelebihan suara seperti kita. Manusia suka memburu kita kerana isi kita sedap dimakan dan suara kita boleh dipertandingkan. Faham!”, marah si ibu merbah.

“Tak faham”, balas anak merbah kecil itu dengan angkuhnya lalu terbang meninggalkan kawanannya.

Ibu si merbah kecil itu mengejar dan memanggil anaknya tetapi tidak diendahkan dan ia terus terbang jauh kedalam hutan dan menyembunyikan diri di balik rimbunan pepohon untuk mengelak diri dari dilihat ibunya.

Sehingga lewat tengahari, sekawanan merbah tadi mencari anak merbah yang hilang itu. Ibunya merasa sedih dan teramat bimbang akan keselamatan anaknya itu. Apatah lagi mengenangkan hasrat anaknya ingin keluar ke kampung merasa beras dan gandum. Setelah merasakan kumpulan merbah yang mencarinya sudah jauh daripada kawasan persembunyiannya, anak merbah keluar dari rimbunan pepohon dan terbang sendirian dengan hati yang riang.

Hari sudah lewat petang, semua binatang pulang ke tempat tinggal masing-masing. Burung-burung juga terbang untuk pulang ke sarang. Tetapi anak merbah yang degil ini terbang keluar ke arah kampung. Semakin lama semakin jauh meninggalkan hutan rimba. Hari sudah gelap, anak merbah tidak tahu dia berada di mana. Yang pastinya ia sudah jauh meninggalkan hutan. Ia berasa letih. Ia hinggap di satu tempat yang tidak diketahui apakah itu kerana yang pasti ia bukanlah dahan pokok. Ia cuba terbang tetapi tidak dapat. Kakinya tersekat tetapi dia tidak tahu apakah yang menyekat kakinya. Puas dia berusaha untuk melepaskan diri namun gagal. Akhirnya dia tertidur.

Keesokan paginya, ia terdengar bunyi yang sangat pelik. Riuh dan bising bunyinya. Ia cuba untuk melepaskan diri dari sangkutan yang menyekat kakinya, namun masih tidak berhasil.

“Mak, ayah, cepat mari tengok. Ada anak merbah tersangkut di jala kita.” jerit seorang budak lelaki.

Rupa-rupanya, anak merbah tadi sudah sampai ke kampung. Dia tersangkut di jala kepunyaan seorang nelayan. Ia menjadi takut dan berusaha untuk melepaskan diri. Tetapi sekali lagi, ia gagal.

“Wah, bagus betul. Anak merbah. Rezeki kita lah Abu. Boleh kita masuk pertandingan suara merbah hujung tahun nanti”, kata ayah kepada budak lelaki yang bernama Abu itu. Mereka kemudiannya mengeluarkan anak merbah daripada jala dan memasukkannya ke dalam sangkar buluh. Budak lelaki itu kemudiannya meletakkan secawan air, semangkuk kecil gandum dan semangkuk kecil beras ke dalam sangkar tersebut.

Anak merbah merasakan ia sudah terlepas daripada sangkutan itu berasa amat gembira apatah lagi apabila melihat gandum, beras dan air terhidang di hadapannya. Segera ia mematuk gandum dan beras dan memakannya sepuas-puasnya.

Anak merbah berasa bangga kerana ia tidak sangka perjalanannya untuk mencari gandum dan beras amat mudah. Ia berjanji untuk menceritakan perihal kejayaannya mendapatkan beras dan gandum dengan mudah kepada kumpulannya dan juga kumpulan kenari yang penakut dan pengecut itu.

Kerana terlalu gembira dan kenyang, iapun bersiul-siul dengan riang sambil berbuai di buaian buluh kecil yang tersangkut di sangkar itu. Ia begitu seronok dan tidak sabar untuk berkongsi kisah kejayaannya itu dengan kawan-kawannya.

Tengahari itu, anak merbah mula berasa bosan kerana asyik bergayut di buaian. Ia ingin pulang. Tetapi ia tidak dapat mencari jalan keluar. Ia cuba keluar melalui lubang-lubang buluh yang menyekatnya itu. Lama-lama ia keletihan. Barulah ia sedar bahawa ia telah terkurung di dalam sangkar.

Hari demi hari berlalu, anak burung merbah itu berasa amat bosan dengan kehidupannya sekarang. Meskipun ia diberi makanan gandum dan beras setiap hari, namun itu tidak lagi menjadi kegemarannya. Ia berasa begitu sedih dan kecewa.

Kini ia bersiul bukan kerana gembira tetapi kerana terpaksa. Setiap pagi, tengahari dan petang, ia terpaksa bersiul senyaring-nyaringnya untuk persiapan pertandingan. Ia berasa teramat dukacita kerana tidak lagi dapat terbang bebas dan tidak lagi dapat pulang ke sarangnya. Ia merindui kehidupan di hutan yang bebas. Ia merindui kawan-kawannya dan ia merindui ibunya. Ia pasti ibunya berasa amat risau akan dirinya. Ia teringat akan nasihat dan teguran daripada merbah dewasa dan juga kawanan kenari. Namun apakan daya, ia sudah tidak mampu berbuat apa-apa.

Tinggallah ia di dalam sangkar buluh itu. Apa yang pasti, ia tidak tahu apa yang akan terjadi pada dirinya apabila besar kelak. Ia menjadi takut dan bimbang akan nasib dirinya. Apakah ia akan terus berada di dalam sangkar ini menunggu hingga akhir nafas atau akan mati dimakan oleh manusia.

PENGAJARAN.

1) Mereka yang degil dan tidak mendengar nasihat, akan memusnahkan diri sendiri.
2) Nasihat dan teguran orang adalah kerana mereka sayangkan kita, dan tidak ingin nasib yang tidak baik menimpa kita.
3) Belajar menerima teguran dan nasihat daripada orang lain.
4) Orang yang tidak ditegur atau tidak ada sesiapa yang menasihatinya adalah orang yang rugi. Kerana dirinya tidak disayangi.
5) Allah benci orang yang degil. Kesudahan yang buruk adalah bagi mereka yang tidak mematuhi nasihat.


Subhanallah. Walhamdulillah. Walaillahaillallah. Allahu Akhbar.